Skarabej v srcu
Boris Pahor
Format: 13,5 x 19,5 cm
Cena: 22 EUR
Na zunaj je Skarabeja v srcu brez težave mogoče identificirati kot potopisni dnevnik, vendar je v njem pri vsej svobodi, ki jo pušča piscu ta izrazito prilagodljiva in neustesnjujoča zunanja oblika, preveč drugih, nepotopisnih primesi. Poglejmo kar izhodiščni pristop: pisatelj se odpravi na lagodno križarjenje s trgovsko ladjo po vzhodnem Sredozemlju s svojo dobro staro »eriko«, namreč pisalnim strojem te znamke, in pa s kupom orumenelih izrezkov in zapiskov, ki jih namerava spotoma pregledati, »rešiti« (to je, prepisati v pričujočo knjigo) ali zavreči. Tako se v vsaj navidez nenačrtnem zaporedju vrstijo skozi tekst nekdanji aforizmi in meditacije, skice za eseje, pa tudi celi novelistični pripovedni bloki. Vmes pa se vedno znova vrinejo sveži vtisi o novih krajih in ljudeh, vključno z bežno popotno ljubezensko zgodbo.
–
Morda je najznačilnejša črta Skarabeja v srcu zavestno prepletanje fikcije in dokumentarne resničnosti. Znano je, da tudi sicer pretežna večina Pahorjevega leposlovnega opusa zajema iz piščeve bolj ali manj neposredne osebne izkušnje; v tem delu so posamezne Pahorjeve knjige skoraj programatično že vključene v enotni tok avtorjeve človeške usode. V nekem smislu je Skarabej v srcu, če se izrazimo v filmskem jeziku, poskus totala, poskus literarnega avtoporteta, a ne v enem samem, veličastnem in togem totalnem posnetku, temveč v številnih detajlih, srednjih in velikih planih, zmontiranih na izrazito moderen, odprt in gibčen način, kor »neurejen« material, iz katerega lahko bralec naredi, kar hoče, vendar pa mora pri branju sodelovati z avtorjem na čisto drugačen, mnogo bolj angažiran in zahtevnejši način kakor pri branju klasično zaprtega teksta. Gre za pričevanje, za eksistencialni stenogram, ki mu Pahorjeva značilna doživetja taboriščnega pekla, vrnitve v življenje, ljubezenske kulturno-civilizacijske in ne nazadnje domovinske problematike dajejo znani, značilni in nezamenljivi osebni vonj in okus.