Komorni ansambel Slovenicum z dirigentom U. Lajovcem in solistom-violinistom Č. Šiškovičem v Bohinjski Bistrici
Dr. Franc Križnar
Komorni ansambel Slovenicum (1988-2001) s 15.-imi člani je spet oživel. Takratni ustanovitelj in dirigent, maestro Uroš Lajovic ga je očitno oživil prav za tale letošnji 2. koncert (29. jun. 2022) v okviru 27. festivala Glasbeno poletje v Bohinju. Po več kot 20.-ih letih se je ob letošnji 330-letnici rojstva slovitega Pirančana, italijanskega baročnega skladatelja in violinista Giuseppeja Tartinija (1692-1770) se je ansamblu nekako ponovno pridružil naš odlični, skoraj bi lahko rekli prvi »Tartinijev violinist« našega časa in prostora Črtomir Šiškovič. V spremljevalnem ansamblu (godala in čembalo) smo lahko slišali in ugledali v prezbiterju bohinjskobistriške ž. c. sv. Nikolaja marsikatero ime, godalca, ki je igral v njem že takrat. Prevladovala je baročna glasba, na koncu pa še nekaj moderne, romantične glasbe.
Bogato glasbo baročne in romantične preteklosti so torej predstavljali G. Tartini, njegov komaj dve leti starejši Italijan Francesco Maria Veracini (1690-1768) in za konec še modernist, romantik, Norvežan škotskega rodu Edvard Grieg (1843-1907). Od uvodne (Tartinijeve) Simfonije prek kar dve (inštrumentalnih violinskih) Koncertov (Veracini in Tartini) pa vse do sklepne Suite (Grieg) se je pel tale petkov (godalni) lok v Bohinjski Bistrici. U. Lajovic slovi namreč po tem, da zna vse svoje interpretacije podrediti (izvirni) dramaturgiji, navkljub poletju pa je znal z večinskimi godalci in čembalom pripeljati tudi do odličnih interpretacij. Navkljub vsemu so bile le-te vseskozi tehnično odlično podprte, slogovno pa odigrane na najvišji možni ravni. Ob koncertnem mojstru, prvem violinistu Vasiliju Meljnikovu in vseh njegovih kolegih je imel U. Lajovic spet enkrat izredne sodelavce. Te zna izbrati, prebrati in potem odigrati z njimi z najmanjšimi možnimi odtenki obarvane poustvaritve.
Po uvodni in 3-stavčni Tartinijevi Simfoniji v D-duru se je ansambelskemu, orkestrskemu delu izvajalcev povsem enakovreden, če že ne malce »nadgrajeni« pridružil solist Č. Šiškovič. Med prvimi smo slišali Veracinijev Koncert za violino v D-duru, še eno tradicionalno in baročno oblikovno 3-stavčno delo. Moč Šiškovičevih interpretacij je nedvomno odlična. Njegova muzikalnost in privrženost tako zvoku kot celotni baročni podobi je naravnost prvinska. Šiškovičeve tovrstne izvedbe so kar osuple, zna pa z relativno dovolj rafiniranimi sredstvi in izrazi podčrtati vse značilnosti »črno-bele« baročne interpretacije; kar nekaj aludacije na Vivaldijevo baročno, koncertantno, violinsko in godalno glasbo. Veracini in njegova muzika pa sta zagotovo prav to; že v glasbenih zapisih, notah. Njegov, torek Šiškovičev odnos do spremljevalcev in maestra Lajovica se je samo še nadaljeval, stopnjeval in kulminiral v skoraj in nedavno na novo odkritem, prvič izvedenem Tartinijevem in še enem 3-stavčnem Koncertu za violino v D-duru. V 1. stavku pa je posladkal tole svojo izvedbo še dodatno z obsežno in zahtevno kadenco. Tak kot je bil začetek tega koncerta zgolj ansambelski, orkestrski, je bil tudi konec. Na vrsti je bila še Griegova 5-stavčna Suita v starem slogu (iz Holbergovih dni). Tokratna izvajalska gradacija je šla od uvodnega Preludija, prek Sarabande in Gavotte – Musette do sklepnih Air in Rigaudona. Tokrat je bila ponovno prisotna polnost (godalnega) zvoka (brez čembala), vse mogoče godalne nianse in zlasti še ena od odličnih dirigentovih in ansamblovih interpretacij. Je že tako, da za odlično glasbo ni nikjer meja; še najmanj pa vsemu temu botruje majhnost ali velikost odra. Za veliko muziko ni nobenih meja. In tudi v Bohinjski Bistrici je bilo tokrat tako. Doživeli smo še en kratek bis, ko se je direktor Turizma Bohinj Klemen Langus zahvalil dolgoletnemu umetniškemu vodji tega Festivala in violinistu Romanu Leskovicu.
Tudi po njegovi zaslugi sta letos zatorej minila dva bolj ali manj uspešna koncerta (prvi od teh je bil zabavne narave, ko so 22. 7. v KD »J. Ažmana« v Bohinjski Bistrici nastopili vokalistka N. Drašček in jazzovski trio s priredbami slovenskih ljudskih pesmi, šansonov, muzikalov in jazzovskih standardov). Festival pa bodo sklenili v ž. c. sv. Martina v Srednji vasi v Bohinju s tremi povsem različnimi komornimi inštrumentalnimi zasedbami: od tria prek septeta pa vse do noneta: 5., 11. in 18. avg. 2022.