Drugi od štirih koncertov cikla KUD KDO Sacrum convivium v lju bljanski Stolnici
IL CALICANTO – Dekliški pevski zbor iz italijanskega Salerna z zborovodko
Silvano Noschese
Franc Križnar
Še en in še boljši koncert (od prvega) v ciklusu Sacrum convivium se je odvil pred nami v ljubljanski Stolnici 29. okt., ko se je na kor in v prezbiterij katedrale sv. Miklavža postavil italijanski dekliški pevski zbor Il Calicanto iz Salerna. Sakralnost je ostala rdeča nit tudi tega vokalnega in vokalno inštrumentalnega koncerta. Zborovodki Silvani Niochese sta se v oblikovanju pomenljive tematike med »v imenu Očeta … in imenu Matere« pridružili še njena pomočnica Eleonora Laurito in organistka-tudi pevka Elisabetta De Caro. Tudi zato morda malce vprašljivo število tega zdaj res odličnega dekliškega/ženskega vokalnega sestava: med 18 in 20. In potem se je začelo, zaradi nenehne prisotnosti orgelskega inštrumenta, najprej na koru. To je obenem tudi edinstveni prostor za muziko v cerkvi: telo in duša, moški in ženska, Oče in Mati tudi s harmonijo onkraj dualizma v sožitju ali simbiozi glasbe starejših in sodobnih skladateljev v neke vrste črno belem slikanju izključno sakralnih (duhovnih) vsebin in z globokim poklonom med (božjo) besedo in (še bolj božjo) muziko. Ansambel sam (a cappella) ali pa v spregi z orglami in tudi organistka sama pa so se ves čas izkazovali več kot odlični bralci po večini izredno zahtevnih besednih in glasbenih zapisov. Njihovi Aleluje, Am/e/ni, … so bili pravi blagostanj kot »bleščeči in kristalni glasovi.«
Na koru se je naprej zvrstila plejada solističnih (orgelskih) preludijev in izmenjave s čistim vokalom pa vse do vokalno inštrumentalnih apoteoz španske, italijanske in nemške renesanse (T. L. d. Victoria, G. P. d. Palestrina in H. L. Hassler-bližnji sodobnik našega letošnjega »obhajanca« ob 500-letnici smrti Jurija Slatkonje na Dunaju). Med sodobniki in zgodnjo glasbo pa smo slišali še deli Švicarja I. Antogninija in Norvežana O. Gjeila; do sklepnih dveh stavkov (1. in 7.): Glorie in Domine Fili Unigenite iz Glorie, RV 589 vokalno inštrumentalnih stavkov, zbora in orgel znamenitega Italijana Antonia Vivaldija. S kora ljubljanske Stolnice je izzvenelo kot vrhunec tega dela ali nasploh celotnega koncerta? V drugem delu spleta dela starejših, novejših in najnovejših del glasbene preteklosti in sedanjosti (od 14. do 20. stol.) pa so izzvenela še dela skladateljev L. V. d. Monserrata, J. S. Bacha, E. Ugalde, O. d. Piazze, U. Sisaska, J. Rheinbergerja, F. Liszta in M. d. Rolda. Da bi potem izzvenelo (v cerkvenem prezbiteriju) še dvoje (a cappella) dodatkov. Presenetljivi del tega drugega dela pa se je odvil v smislu »glasbenega odra,« v poplesavanje pevk. To pa je samo še en dokaz več (o katerem že dolgo piše naš ugledni koreograf in raziskovalec glasbenega odra-baleta prof. dr. H. Neubauer), da se je v davnini prav mašni ordinarij razvil iz poplesavanja-baleta, umetniškega plesa. Zdaj smo del tega slišali in videli v našem cerkvenem prostoru z naslova laikov. Iz tega celotnega (drugega) dela tega nastopa (med drugim so se pevke tudi še vrnile na kor, da bi predstavile še kakšno vokalno inštrumentalno zasedbo z orglami), je bila Ave Maris Stella Španke Eve Ugalde. Še en zborovski višek, tako po tonskih razmerjih ženskih pevskih glasov kot v totalni interpretaciji besednih in notnih zapisov. Ne bi bil rad (do)končni arbiter tegale celotnega ciklusa, ampak gotovo je nekaj: takle zbor bo v tej predstavi štirih koncertov zagotovo dosegel eno prvih, če že ne sploh prvo mesto med vsemi predstavljenimi in še tistimi, ki so še napovedani. Četudi glasba in njeni koncerti niso tekmovalne narave!
Organizatorju tudi tega koncerta Kud kdo so se tudi za tale koncert pridružili še Založba Družina, Lazar, Imago Sloveni/ae in Ministrstvo za kulturo RS. Vsi tile in pa umetniški vodja celotnega ciklusa Stojan Kuret so zatorej že imeli svojo »srečno roko.« Naslednji koncert v tej seriji napovedujejo (12. nov.) nastop še enega dekliškega zbora, tokrat iz drugega italijanskega mesta Verone-Bosca Chiesanuova z dirigentom Matteom Valbuso (19. nov.). Nato pa še drugi nastop domačega, slovenskega vokalnega ansambla, Komornega zbora KGBL z dirigentom in mojstrom Ambrožem Čopijem.